Senin, Januari 04, 2010

Sebuah surat buat Pak Bupati

Pak Bupati yth
Assalamualaikum ww
Aku ne nak ngeratap sikit..kuang kan pak ??
Setiap kali aku ngeliat kali Siburik to, nak rasenye aku turun meresékannye, karene kuliat dari pangkal sampai ke ujong Siburik to sing gak kutor la, ape agik nok dekat pasar to, (maaf pak).. la gelik-gelik aku ngeliate, ditamba pulak dengan bau ndak nyaman..komplit la kegelien aku tek. Ujong Siburik ne masok pulak ke muare sungai Cerucok, jadi la tamba komplek permasalahannye.
Terkadang ade pemikeran nak ngajak murid-murid semuenye dari SMP sampai ke SMA se Tanjongpandan ini bakti sosial di sepanjang kali siburik to, karene dengan demikian mudah-mudahan masyarakat sekitar tepian kali siburik to untuk berikutnye sedikit merase malu nak muang sampah kesituk, tapi aku takut kini dibilang memandai pulak. Rasenye percume sajak kalok kite hanya masang papan pengumuman “Di larang membuang sampah disini”. Paya koo, masyarakat kite ne, kesadaran akan artinye lingkungan hidup yang berese to agik rendah.
Kiape la pak, kalok misalnye di sepanjang tepian kali Siburik to ikam pasang tong sampah gede-gede macam di pasar-pasar to, lalu duak tige ari sekali diangkut sampah-sampah itu pakai mubel kuning to, tapi tentu saja nak ade jalan ye kan pak disepanjang tepian kali Siburik to. Ukan ape pak..maksud aku too jangan sampai la macam kali-kali nok di Jakarta to kelak e, la paya nak muatek e.
Maaf pak yee..aku nee ukan ade niat nak ngajarek ikam, jangan sampai ikam sala tafser pulak kelak e. Kini la manggel-manggel aku pulak, nak nuntut aku gara-gara tulisan aku ne. ujong-ujonge aku yang tadik nye ade niat baik ..jadi masok penjare, maklumlah la pak dirik urong budo ne. Hal ini aku utarakan semate-mate karene ikut merase prihatin, peduli dan bertanggung jawab dengan kute kite ini, karene kebaikan ini bukan sajak untuk kite saat ini tapi juak untuk anak cucuk kite kelak.
Mimpi aku to nak laa suatu saat kelak nak ngeliat kali Siburik to macam kali-kali nok kuliat di tv di luar negeri to, aiknye bening dan berese, rapi, rindang di sekitar tepiannya, di beri tempat duduk, di tebar benih-benih ikan di dalamnya ...pokoknye aku to nak nye Tanjongpandan itu kalok dapat se seperti......Surga yang dibawahnya mengalir sungai sungai , mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; Allah rida terhadap mereka dan mereka pun rida terhadap-Nya. Itulah keberuntungan yang paling besar (Al Qur’an 5:119). Amiinn...
Sekian sajak duluk pak yee, mohon maaf kalok ade kate-kate yang salah.
Assalamualaikum ww.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar